Ayuryoga gebruikt cookies om het bezoek bij Ayuryoga.be voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Lees meer >

Yoga Soorten & Stijlen

SOORTEN & STIJLEN

Yoga komt in veel verschillende soorten & stijlen. Hier kan u het aanbod terugvinden van de verschillende Yoga soorten en stijlen die bij Ayuryoga worden gedoceerd.

Basic Ashtanga & Ashtanga Vinyasa Yoga (Krachtige en zuiverende yoga)

DEZE YOGALES IS IDEAAL VOOR

Mensen met een basis ervaring en voor gevorderden

Mensen met enige fysieke fitheid.

NIET voor mensen met veel fysieke klachten

DOCENTEN

Batteauw Aurelie (Ashtanga Vinyasa Yoga)

Sap Patrick (Basic Ashtanga Yoga)

Wat is Basic Ashtanga & wat kan je verwachten?

In deze lessen wordt de “totale yoga” onderwezen, een combinatie van het fysieke en het mentale. Hier wordt zowel gewerkt met lichaamshoudingen als ademhalingsoefeningen. Bij Ashtanga Yoga wring je je lichaam in allerlei bochten. In flowstijl komen er zo’n 72 asana’s (lichaamshoudingen) voorbij en dat is zweten en opletten. Door middel van vinyasas en de ujjayi ademhaling verbind je de Ashtanga-oefeningen met elkaar. Die laatste verhit het lichaam en verdrijft gifstoffen. Met het aanspannen van de bandha’s intensiveer je elke houding en zodra de yogadocent ‘dristhi’ zegt, focus je de blik.

Ashtanga Yoga is ideaal als je jezelf graag fysiek inspant. Het brengt je een sterk, soepel en gezond lichaam, innerlijke rust en vreugde en het maakt zelfbewust.

De primary series zijn er in principe voor iedereen, maar een aantal oefeningen zijn vrij moeilijk. Dat je ze zonder stoppen uitvoert, maakt het ook vrij intens. Het tempo ligt in die lessen wat lager en veel aandacht voor techniek. Wie zich fit voelt, kan elk moment instromen. In elke les oefenen beginners en gevorderden naast elkaar. Dat kan best aangezien de yogaleraar opties aangeeft voor elk niveau.

De dynamiek van Ashtanga yoga is heel aantrekkelijk maar de moderne mens wil al gauw te snel gaan. Een  vuistregel is véél drinken, voor en na de asana’s. Ashtanga verdrijft gifstoffen uit je lichaam, maar kan dat alleen als er genoeg vocht aanwezig is om uit te zweten. Bovendien kan uitdroging stijfheid van de spieren veroorzaken.

Deze yogalessen richten zich tot mensen die een fysieke inspanning wensen te doen maar die ook nood hebben aan stress vermindering en ontspanning van de geest.

Dynamic Hatha Yoga (Dynamische fysieke yoga)

Wat is Dynamic Hatha Yoga & wat kan je verwachten?

In deze lessen treden de krachtige lichaamshoudingen en de flow en de alignment of uitlijning en precisie van de houdingen meer op de voorgrond en er worden af en toe correcties tijdens de les gegeven. De eenheid van lichaam (houding) en geest (adem) staat centraal. Dit is een vorm van Power Yoga. Maar dan in de yogaschool, niet bij de fitness. Het uitvoeren vergt een fikse inspanning en je zult er spieren gebruiken waarvan je het bestaan niet wist.

Deze yogavorm is intensief maar toegankelijk. De lessen duren een uur en zijn één vloeiende beweging waarin intensieve rek- en strekoefeningen (staand, zittend en liggend) elkaar afwisselen. Er zit ook vaak een achteroverbuiging en/of omgekeerde houding bij. Aangezien elke pose een voorbereiding is op de andere, stretch je steeds dieper en zo kun je je grenzen verleggen.

 

Deze yogalessen richten zich tot mensen die vooral aan hun fysieke lichaam wensen te werken. Voor hen die flexibiliteit en kracht wensen op te bouwen in combinatie met een correcte ademhaling.

DEZE YOGALES IS IDEAAL VOOR

Beginners en gevorderden

Mensen met enige fysieke fitheid.

DOCENTEN

Van De Kerckhove Petra

Kundalini Yoga (Activerende Yoga)

DEZE YOGALES IS IDEAAL VOOR

Beginners en gevorderden

Mensen die zoeken naar fysieke, emotionele en mentale balans

Ook mogelijk voor mensen met fysieke klachten

DOCENTEN

Janartheni Sivarajah (Janaa)

Wat is Kundalini Yoga & wat kan je verwachten?

Elke les bestaat uit een opwarming, een dynamische set oefeningen en een korte meditatie of gezongen mantra. De meeste houdingen zijn eenvoudig uit te voeren, de moeilijkheid zit erin de houding meerdere minuten vol te houden (naargelang je eigen kunnen).

Elke les is anders, omdat er gewerkt wordt rond een thema, gaande van ‘set voor de nieren en bijnieren, tot ‘set om woede los te laten’ of ‘set voor een kalmere geest’.

Het is een eenvoudig aan te leren technologie met een enorme potentie om het zenuwstelsel sterker te maken en het kliersysteem optimaal te laten werken. Het maakt je gezonder, meer energiek, meer in staat om van het leven te genieten en te houden van jezelf en van de anderen.

Easy Flow Yoga (Relaxatie en meditatieve yoga)

Wat is Easy Flow Yoga & wat kan je verwachten?

In deze meditatielessen staat de geest centraal. Er wordt geleerd om de zintuigen naar binnen te keren en er worden concentratie, meditatie en diepe relaxatie oefeningen gedaan.

Easy Flow Yoga is op-en-top ontspannen. Net als bij iedere yogastijl vormen je houding en je adem de basis, alleen het tempo is lager. Hier kom je geen ingewikkelde poses tegen, wel eenvoudige rek- en strekoefeningen die goed zijn voor lijf en leden.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Is dat je motto en zijn de andere lessen bij Ayuryoga je wat te gortig, kom dan zeker een keer kijken. Als je rust zoekt in beweging, dan is Easy Flow Yoga ideaal. Het leert je goed voelen wat bij je past en ook al zijn alle oefeningen zacht, iedereen met behoefte aan rust vindt tijdens deze les verdieping. Van Easy Flow Yoga word je niet moe. Je voert een beweging uit, je voelt haar in en daarna is het rustig ontspannen.

Het tempo van de Easy Flow yogales is laag. Je bent actief, maar de relaxte houdingen worden beheerst uitgevoerd. Het is rekken en strekken en de nadruk van de oefeningen ligt nu eens niet op kracht en souplesse, maar op versterking van spieren, botten en gewrichten. De easy flow wisselen we regelmatig af met adem- en ontspanningsoefeningen. Wil je slechts met mate bewegen, maar zoek je een manier om jezelf op te laden? Easy Flow Yoga is bijtanken.

Deze yogalessen zijn perfect voor mensen die geest en lichaam willen ontspannen. Voor zij die controle willen leren krijgen over de gedachten om zo zekerder en krachtiger in het leven te staan. De les is ideaal om te ontstressen en helend bij blessures en slaapproblemen.

DEZE YOGALES IS IDEAAL VOOR

Beginners en gevorderden

Mensen met fysieke fitheid.

DOCENTEN

Batteauw Aurélie

Yin -Yang Yoga (afwisselend rustige en actievere yoga)

DEZE YOGALES IS IDEAAL VOOR

Beginners en gevorderden

Ook mogelijk voor mensen met fysieke klachten

DOCENTEN

Van De Kerckhove Petra

Wat is Yin - Yang Yoga & wat kan je verwachten?

Een combinatie van zachte en actievere yogastijlen voor een ontspannen lichaam met een krachtig centrum.

In Yin Yang Yoga combineren we de rustige en zachte aanpak van yin yoga met de actievere stijlen van yang yoga. De yin oefeningen hebben meer effect op het bindweefsel en het energetische lichaam (meridianen, chakra’s, e.a.), terwijl de yang oefeningen vooral gericht zijn op de spieren, de structuren en de kracht in ons lichaam.

Yin creëert meer ruimte en ontspanning in ons lichaam, zodat we onszelf kunnen helen en zacht kunnen worden. Yang zorgt voor tonus, kracht en stabiliteit. De combinatie van Yin en Yang zorgt ervoor dat we open en zacht zijn en tegelijkertijd een krachtig centrum hebben, zodat we met stevigheid en stabiliteit de uitdagingen in ons leven kunnen trotseren.

Het yin aspect van Yin Yang Yoga is ontstaan uit meridiaanyoga, yin yoga, pranayama, mudra’s en meditatie. Het yang aspect komt voort uit okido yoga, hatha yoga, prajna yoga, asthanga yoga, iyengar yoga e.a. Yin Yang Yoga is een stijl die zich continu blijft verder ontwikkelen, op zoek naar een evenwicht voor lichaam en geest.

De reeksen zijn open voor alle leeftijden en je hoeft geen ervaring te hebben met yoga of andere vormen van lichaamswerk.

Zwangerschapsyoga

Wat is Zwangerschapsyoga & wat kan je verwachten?

In deze lessen leer je gezond zwanger te zijn. De zwangerschap yoga bereidt het lichaam en de geest voor op de bevalling, brengt je in contact met je lichaam en jezelf en tenslotte neemt het eventuele stress en/of spanning weg. Dit alles komt jou en je ongeboren kindje zeer ten goede.

De basic ashtanga yoga kan gevolgd worden tijdens het eerste trimester en de easy flow yoga kan gevolgd worden tot en met het tweede trimester en de zwangerschaps yogalessen kunnen van begin tot het einde van de zwangerschap worden gevolgd!

DOCENTEN

Batteauw Aurélie

nl_BENederlands (België)
en_GBEnglish (UK) fr_FRFrançais nl_BENederlands (België)